BARN OCH UNGDOM
Villaägarna har tillsammans med Gjensidige tagit fram en barn- och ungdomsförsäkring som är topprankad av Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Villaägarna har tillsammans med Gjensidige tagit fram en barn- och ungdomsförsäkring som är topprankad av Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Barnförsäkringen är ett viktigt komplement till samhällets skydd och kan göra stor skillnad för familjens ekonomi vid en eventuell skada. Alla skol- och förskolebarn är försäkrade via kommunen, men det skyddet gäller ofta bara olycksfall i skolan eller på förskolan. Vår Barn- och ungdomsförsäkring ger ett omfattande skydd dygnet runt.
För- och efterköpsinformation
Fullständiga villkor
Försäkringen är en sjuk- och olycksfallsförsäkring som kan tecknas för arvsberättigade barn upp till 18 år och den gäller till och med det år då barnet fyller 25 år. Du kan välja mellan fyra olika försäkringsbelopp.
Vi på Villaägarnas FörsäkringsService hjälper dig gärna. Vi har öppet mån- fre kl. 08.30-17.00
Tel: 0771 626 010
Täcker min försäkring allt?
Tyvärr finns det ingen försäkring som täcker för alla skadehändelser, utan alla försäkringsbolag utgår från villkor/omfattning och skadeförlopp. Det finns även medlemmar som missförstått begreppet kring skada och tror att rent underhåll på ett hus t e x byta tak när det blivit för gammalt/dränera om grunden på huset et c skall täckas av försäkringen. Men det handlar om ett normalt underhåll på en fastighet och är inte ett försäkringsärende.
Är det den billigaste premien?
Inget försäkringsbolag kan gå ut och garantera att de har de billigaste premierna, då alla objekt som försäkras oftast ser olika ut och har olika förutsättningar och eftersom Sverige är ett stort land och det skiljer i premiesättning kring var du bor/hur du bor/hur många ni bor i hushållet, så måste man göra beräkningar på individuell nivå. Och det försäkringsbolaget som var ”bäst och billigast” för ett antal år sedan kanske inte är det idag. Det handlar inte endast om premien utan det viktigaste är att se omfattningen på försäkringen och vilket behov man har för att täcka ekonomiska risker.
Min granne fick ersatt för ”samma” skada, varför fick inte jag?
Först och främst kan det handla om att det är olika försäkringsbolag med olika villkor. Grannen kanske hade ett tillägg som du saknade? Det kanske inte var ett exakt samma händelseförlopp på skadan, även det avgör bedömning av ersättning. Det är svårt att jämföra en olycka med en annan på det sättet.
Vilka är de vanligaste missuppfattningarna om försäkringar och vad man kan få ut om något skulle hända? (åldersavdrag, kvitton, vattenskador, glömt datorn i bilen …?)
Att försäkringsbolaget ”gör allt” om skadan inträffar. Många försäkringskunder (oavsett bolag), tror att allt löser försäkringsbolaget vid skadetillfället och att man bara behöver göra ett samtal. Detta stämmer inte då det finns ett konsumentskydd som träder in om en privatperson varit beställaren av t e x badrumsrenovering/återställning efter vattenskada, därför bör medlemmen/den försäkrade vara beställare av entreprenaden. Konsumentköplagen skall kunna träda ikraft efter utfört arbete och det skyddet gäller inte om försäkringsbolaget varit beställare.
Jag ska ut och resa! Vad behöver jag ha med mig?
När du skall utomlands kan det vara bra att ha med ett reseservicekort, vår försäkringsrådgivning hjälper dig med att skriva ut ett sådant. Det är kostnadsfritt och ger dig informationen du behöver om du skadar dig eller blir sjuk på resan.
Jag har tecknat en ny försäkring! Hur anmäler jag mitt autogiro?
För att registrera ett autogirokonto gör du enklast i att använda dig av E-legitimation eller mobilt bank-id. På https://www.gjensidige.se/forsakring/kundservice/fragor-och-svar-om-forsakring#autogiro finner du en förklaring på hur du registrerar dig.
Jag har sålt min bil! Hur anmäler jag autogiro?
När du säljer ditt fordon avslutas din försäkring, ofta finns det då försäkringspremie som du inte utnyttjat. För att få summan återbetalad behöver du kontakta oss per telefon och ange vilket kontonummer vi kan återbetala pengarna till. Om du inte önskar återbetalning till konto kommer vi att sända dig en utbetalningsavi.
Jag har fått en skada! Hur går jag tillväga ?
Det snabbaste och mest effektiva sättet att anmäla en skada är att kontakta vår skadeavdelning per telefon. De kommer be dig att beskriva vad som hänt och därefter hjälpa dig på bästa sätt möjligt.
Numret till vår skadeavdelning är 0771 – 326 326, välj knappval skada.
Gör det någon skillnad om jag samlar mina försäkringar hos er?
Om du tecknar två eller fler försäkringar hos oss kan du få rabatt på försäkringarnas pris. Du kan få upp till 15 % rabatt på alla dina försäkringar.
Varför måste man vara medlem för att ha försäkringar hos er?
Våra försäkringar är en medlemsförmån. Försäkringarnas villkor är speciellt framtagna utefter vad våra medlemmar önskar.