BILFÖRSÄKRING

Förutom den enligt lag obligatoriska trafikförsäkringen, väljer du själv omfattning för att komplettera försäkringens innehåll

NYHET!

Kliv in i bilen och starta bilresan mot ett bättre bilägande.
Som en bonus får du rapporten ”Jag och min bil”.

NÅGRA FÖRDELAR MED VÅR BILFÖRSÄKRING:

  • Låga självrisker

  • Ersättning vid maskinskada ingår i halvförsäkring upp till 10 år och 15 000 mil

  • Feltankning ingår i halvförsäkring utan extra kostnad

JA TACK, JAG ÄR INTRESSERAD AV…

Ett prisförslag på en bilförsäkring

  • TRAFIKFÖRSÄKRING
  • Personskador på förare, passagerare och medtrafikanter
  • Skador på annans egendom
  • Glas, Brand, Stöld
  • Krishjälp, Räddning, Rättsskydd
  • Maskin, Djurkollision, Allrisk bil
  • Kollision, annan yttre påverkan
  • Dikeskörning, Vältning
  • HALVFÖRSÄKRING
  • Personskador på förare, passagerare och medtrafikanter
  • Skador på annans egendom
  • Glas, Brand, Stöld
  • Krishjälp, Räddning, Rättsskydd
  • Maskin, Djurkollision, Allrisk bil
  • Kollision, annan yttre påverkan
  • Dikeskörning, Vältning
  • HELFÖRSÄKRING
  • Personskador på förare, passagerare och medtrafikanter
  • Skador på annans egendom
  • Glas, Brand, Stöld
  • Krishjälp, Räddning, Rättsskydd
  • Maskin, Djurkollision, Allrisk bil
  • Kollision, annan yttre påverkan
  • Dikeskörning, Vältning

Vänligen observera att detta endast är en enkel produktöversikt. För mer information och jämförelse, se våra produktblad och fullständiga försäkringsvillkor.

KONTAKTA VILLAÄGARNAS FÖRSÄKRINGSSERVICE FÖR PERSONLIG RÅDGIVNING

Få ett erbjudande anpassat efter dina behov

Vi hjälper dig gärna, ring oss på

0771 626 010

eller kontakta oss via e-post forsakring@villaagarna.se
Våra öppettider är måndagar – fredagar mellan kl. 8:30 – 17:00

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR TILL FÖRSÄKRINGSSERVICE

Täcker min försäkring allt?

Tyvärr finns det ingen försäkring som täcker för alla skadehändelser, utan alla försäkringsbolag utgår från villkor/omfattning och skadeförlopp. Det finns även medlemmar som missförstått begreppet kring skada och tror att rent underhåll på ett hus t e x byta tak när det blivit för gammalt/dränera om grunden på huset et c skall täckas av försäkringen. Men det handlar om ett normalt underhåll på en fastighet och är inte ett försäkringsärende.

Är det den billigaste premien?

Inget försäkringsbolag kan gå ut och garantera att de har de billigaste premierna, då alla objekt som försäkras oftast ser olika ut och har olika förutsättningar och eftersom Sverige är ett stort land och det skiljer i premiesättning kring var du bor/hur du bor/hur många ni bor i hushållet, så måste man göra beräkningar på individuell nivå. Och det försäkringsbolaget som var ”bäst och billigast” för ett antal år sedan kanske inte är det idag. Det handlar inte endast om premien utan det viktigaste är att se omfattningen på försäkringen och vilket behov man har för att täcka ekonomiska risker.

Min granne fick ersatt för ”samma” skada, varför fick inte jag?

Först och främst kan det handla om att det är olika försäkringsbolag med olika villkor. Grannen kanske hade ett tillägg som du saknade? Det kanske inte var ett exakt samma händelseförlopp på skadan, även det avgör bedömning av ersättning. Det är svårt att jämföra en olycka med en annan på det sättet.

Vilka är de vanligaste missuppfattningarna om försäkringar och vad man kan få ut om något skulle hända? (åldersavdrag, kvitton, vattenskador, glömt datorn i bilen …?)

 Att försäkringsbolaget ”gör allt” om skadan inträffar. Många försäkringskunder (oavsett bolag), tror att allt löser försäkringsbolaget vid skadetillfället och att man bara behöver göra ett samtal. Detta stämmer inte då det finns ett konsumentskydd som träder in om en privatperson varit beställaren av t e x badrumsrenovering/återställning efter vattenskada, därför bör medlemmen/den försäkrade vara beställare av entreprenaden. Konsumentköplagen skall kunna träda ikraft efter utfört arbete och det skyddet gäller inte om försäkringsbolaget varit beställare.

Jag ska ut och resa! Vad behöver jag ha med mig?

När du skall utomlands kan det vara bra att ha med ett reseservicekort, vår försäkringsrådgivning hjälper dig med att skriva ut ett sådant. Det är kostnadsfritt och ger dig informationen du behöver om du skadar dig eller blir sjuk på resan.

 

Jag har tecknat en ny försäkring! Hur anmäler jag mitt autogiro?

För att registrera ett autogirokonto gör du enklast i att använda dig av E-legitimation eller mobilt bank-id. På https://www.gjensidige.se/forsakring/kundservice/fragor-och-svar-om-forsakring#autogiro finner du en förklaring på hur du registrerar dig.

Jag har sålt min bil! Hur anmäler jag autogiro?

När du säljer ditt fordon avslutas din försäkring, ofta finns det då försäkringspremie som du inte utnyttjat. För att få summan återbetalad behöver du kontakta oss per telefon och ange vilket kontonummer vi kan återbetala pengarna till. Om du inte önskar återbetalning till konto kommer vi att sända dig en utbetalningsavi.

Jag har fått en skada! Hur går jag tillväga ?

Det snabbaste och mest effektiva sättet att anmäla en skada är att kontakta vår skadeavdelning per telefon. De kommer be dig att beskriva vad som hänt och därefter hjälpa dig på bästa sätt möjligt.

Numret till vår skadeavdelning är 0771 – 326 326, välj knappval skada.

Gör det någon skillnad om jag samlar mina försäkringar hos er?

Om du tecknar två eller fler försäkringar hos oss kan du få rabatt på försäkringarnas pris. Du kan få upp till 15 % rabatt på alla dina försäkringar.

Varför måste man vara medlem för att ha försäkringar hos er?

Våra försäkringar är en medlemsförmån. Försäkringarnas villkor är speciellt framtagna utefter vad våra medlemmar önskar.

NYHET! GÅ PÅ EN
VILLAVANDRING

Nu kan du gå på upptäcktsfärd i villan och se de
typiska skador som drabbar en villaägare. Samtidigt
får du tips på hur du säkrar, reparerar, isolerar och
skyddar villan på bästa sätt.

HUR KAN DU FÖREBYGGA DE
VANLIGASTE SKADORNA
I DITT BOENDE?

VET DU VAD DINA
ÄGODELAR ÄR
VÄRDA?

GRUPPFÖRSÄKRING SOM
INGÅR I DITT MEDLEMSKAP

För att på bästa sätt hantera din gruppförsäkring
och förse dig med det som ingår i ditt medlemskap
hos Villaägarna behöver vi dina aktuella kontaktuppgifter.