Vinterdäck – Dubbat eller odubbat?

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis: M+S, M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow. Mönsterdjupet för vinterdäck ska vara minst 3 millimeter.

Dubbdäck 1 oktober–15 april

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid. Tänk på att om bilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag.

Dubbdäck eller inte – det är frågan.

Här hittar du många bra tips om vad du kan tänka på när du ska byta till vinterdäck. Sverige är ett avlångt land, och det just du behöver kan skilja sig rejält beroende på var du kör.

Det finns tre sorters vinterdäck: dubbade, odubbade av nordisk typ och odubbade av europeisk typ. Dubbfria vinterdäck brukar kallas friktionsdäck och kan alltså vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden

Dubbdäck har vanligtvis bättre grepp än friktionsdäck på isiga vägar. Dubbarna bidrar också till att skapa en skrovlig yta så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp.

Friktionsdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Friktionsdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Däcken sajpas för att bli mer flexibla så att de greppar en större del av underlaget. Friktionsdäck har lägre ljudnivå och rullmotstånd jämfört med dubbdäck.

Man kan åka på sina dubbfria vinterdäck på sommaren, men det har sina nackdelar. Bromssträckan blir mycket längre än med vanliga sommardäck och den varma temperaturen gör att däcken slits fort. Sommardäck är aldrig ett alternativ till friktionsdäck. Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden, vilket gör att sommardäcken blir för hårda när det är kallt.

TIPS!
En bra tumregel är att låta montera vinterdäcken när temperaturen går under +5°C. Gummiblandningen i däcken
är anpassad efter temperaturen. Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Vinterdäcken bör därför sitta
på när temperaturen kryper under +5°C. Då sitter också vinterdäcken på bilen när den första förrädiska halkan
kommer.

Vilket däck ska du välja?

Nordiskt friktionsdäck:Europeiskt friktionsdäck:
Optimerat för Nordiska vinterförhållanden.Optimerat på våtgrepp och köregenskaper i höga
hastigheter.
Mjukare gummiblandning ger bättre grepp på snö
och is.
Hårdare gummiblandning ger sämre grepp vid
kyla, snö och is.
Fler mönstringar och så kallade “sajpar” ger
vintergreppet.
Färre “sajpar” och mer fokus på vattenavvisning.
Fungerar utmärkt även i extrem kyla.Bör inte användas i Sverige, Norge och Finland.
Södra Sverige kan vara undantaget.